Home Beheer-
eiland
Licentie-
land
Backup
beach
Availability
Adventure
Performance
Paradise
Security
Harbour


Hoge beschikbaarheid: wat betekent dat voor uw organisatie?

 

Bij hoge beschikbaarheidsvraagstukken wordt meestal direct gedacht aan technische oplossingen. Enkele veel gebruikte termen daarbij zijn 24x7 en 99,999% beschikbaarheid. Wat vaak onderschat wordt is de impact die zo’n eisenpakket heeft op de beheerorganisatie en met name de kosten van beheer.


Wat is beschikbaarheid?

 

Voor de eindgebruiker betekent beschikbaarheid het ononderbroken gebruik kunnen maken van een toepassing binnen een afgesproken tijdspanne en met een voorspelbaar serviceniveau.

Het gaat hierbij dus primair om de beleving van de eindgebruiker. De database- en de applicatie-server kunnen goed functioneren, maar als zijn werkstation het niet doet, dan is de applicatie voor de gebruiker toch niet beschikbaar. Een even belangrijke component in de beleving van de gebruiker is de responstijd van een applicatie: onverwacht lange wachttijden geven de gebruiker het gevoel dat de beschikbaarheid verminderd is.


Waaruit bestaat beschikbaarheid?

 

Bij beschikbaarheid kun je onderscheid maken in geplande en niet geplande onbruikbaarheid van een systeem.

Geplande onbruikbaarheid:

  • Koude backup
  • Onderhoud computersystemen
  • Onderhoud programmatuur
  • Invoeren nieuwe versie applicatie
  • Invoeren nieuwe versie database programmatuur
  • Invoeren nieuwe versie besturingsysteem
  • Periodieke wijzigingen applicatie- en database programmatuur en besturingsysteem

 

Niet geplande onbruikbaarheid:

  • Systeemstoringen (voedingen, harde schijven, geheugen)
  • Programmatuurstoringen (applicatie, database, besturingsysteem)
  • Uitlopen van een geplande onbruikbaarheid buiten de afgesproken tijden
  • Menselijke fouten

 

Als je kijkt naar de verhouding tussen geplande en niet geplande onbruikbaarheid, dan is deze respectievelijk 20% staat tot 80%.

Het grootste risico is de niet geplande uitval en deze is op te delen in 3 categorieën:

  • Technologie (20%)
    storingen aan servers, switches en omgevingsfactoren zoals koeling en elektriciteit en rampen
  • Processen (40%)
    falende processen, incident- en wijzigings-beheer, backup en bewaking van processen
  • Mensen (40%)
    beheerders, gebruikers

 

Samengevat kunnen we concluderen dat organisaties zich niet blind moeten staren op het redundant uitvoeren van de infrastructuur en dit vervolgens als een afdoende oplossing beschouwen. Tachtig procent van uitval wordt immers veroorzaakt door menselijke fouten. Zonder iets aan te doen aan de oorzaken daarvan wordt het doel “hoge beschikbaarheid” niet bereikt.. Met het toepassen van best practices en door gebruik te maken van de kennis en ervaring van een terzake kundige en ervaren implementatiepartner tijdens de bouwfase, wordt het risico van uitval door processen en mensen aanzienlijk verkleind.

 


« terug naar Availability Adventure